تاثیر فضای مجازی بر آموزش

  در حقيقت يکي از چالشهاي دانش آموزان، معني بخشيدن به حجم محتوايي است که با آن روبه رو مي شوند و جذب هدفمند تمام اطلاعات است. به خاطر انفجار اطلاعات و پيشرفتهاي همراه با آن در ارتباطات به رويکردهاي جديد نياز داريم.

در حقيقت ياد گيري الکترونيکي باعث شده است که متوجه بعضي از نقصهاي فعلي آموزش مانند سخنرانيهاي طولاني بشويم يادگيري الکترونيکي تواناييهاي منحصر به فردي در پشتيباني از ارتباط غير همزمان و مشارکتي در محيط آموزشي پويا وبا قابليت  سازگاري دارد. ايجاد اجتماع آموزشي نقاد و مشارکتي بخشي جدا نشدني از آموزش  است. توانايي ياد گيري الکترونيکي قابليت برقراري ارتباط بين افراد به صورت شخصي و گروهي را دارد. يکي از ديدگاههاي معمول و مورد قبول که به وسيله يادگيري الکترونيکي عملي تر شده است، اين است که آموزش مفاهيم سطح بالاتر ناگزير گفتگوهاي زيادي را ايجاد مي کند. پژوهش در محيط آموزشي چهره به چهره و مبتني بر رسانه مزاياي به کار گيري ياد گيري مشارکتي را در پشتيباني از سطوح بالا اثبات مي کند.

تكنولوژي هاي مجازي به عنوان یک پدیده جهان شمول,امکان و فرصتی برای کاربران فراهم می کند که بتوانند تمام اطلاعات و خدمات مورد نیاز خود را هر زمان و به هر میزان که بخواهند دریافت کنند. شبكه هاي مجازي ، از تازه ترین دستاوردهای بشر و آخرین عضو خانواده تکنولوژی است که حدود چهل سال است قدم به زندگی انسان گذاشته و درعرصه های مختلف نقش آفرینی می کند.دنیای شبكه هاي مجازي دنیای مجازی است که با دنیای واقعی پیرامون ما تفاوت هایی دارد. درجهان مجازی، انسان با سرزمینی بدون مرز مواجه می گردد که از فرهنگ های مختلف تشکیل شده است. انسان با بهره جستن از شبكه هاي مجازي از فراسوی مرزها با فرهنگ های گوناگون آشنا می شود.

باتوجه به اینکه شبكه هاي مجازي ابزاری وارداتی است به رغم جنبه های سودمند فراوان، می تواند بسیار آسیب زا نیز باشد. این آسیب زایی گروههای سنی خاصی را تهدید می کند که از شبكه هاي مجازي بیش تر استفاده می کنند. بنابراین، قشر نوجوان وجوان درمعرض تهدیدات جدی قرار دارند.بدین ترتیب یکی از وسایلی که امروزه در فضای خانه و جامعه مشکل آفرینی می کند و حتی روابط والدین و فرزندان را تحت الشعاع خود قرار می دهدشبكه هاي مجازي است.

به نظر ميرسد بين استفاده از تكنولوژي هاي مجازي (اينترنت، شبكه هاي اجتماعي، تلفن همراه و …) و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معني داري وجود دارد.

بی‌توجهی والدین به فرزندان سبب پناه بردن فرزندان به فضای مجازی و سرگرم کردن خود می‌شود لذا والدین باید وقت کافی برای فرزندان و توجه به آنان بگذارند تا دچار کمبود عاطفه یا مشکل روحی و روانی نشود که این خود عاملی مهم در سوق دادن فرزندان به سمت فضای مجازی محسوب می شود.

 دانش آموزان هرگز فایلی را بدون هماهنگی با والدین خود بر روی رایانه دانلود نکنند و همواره مراقب باشند تا هیچگونه اطلاعاتی در مورد خود یا افراد خانواده خود را، هرگز بر روی اینترنت منتشر نکنند.آموزش عالی، در توسعه‌ي اجتماعی و منابع انسانی و تربیت افراد کاردان نقش عمده‌ای داشته و از این‌رو دانشگاه‌های کشور در فرایند توسعه‌ي نیروی انسانی، اهمیتي اساسی دارند.

يكي از مشكلات شايع نظام آموزشي در بسياري از كشورهاي جهان، پديده‌ي اُفت تحصيلي است كه زيان‌هاي علمي، فرهنگي و اقتصادي زيادي متوجه دولت‌هاو خانواده‌ها مي‌كند. تلاش براي شناسايي عوامل مهم در پيشرفت تحصيلي و ارايه‌ي راهبردها و انجام اقداماتي در جهت كاهش خسارات ناشي از اُفت تحصيلي، مستلزم تحقيقات بسيار در اين زمينه است.

یکی از ابعاد پیشرفت در آموزش عالي، پیشرفت تحصیلی است که مفهوم آن معلومات یا مهارت‌های اکتسابی عمومی یا خصوصی در موضوع درسی است که معمولاً به‌وسیله‌ي آزمایش‌ها یا نشانه‌ها یا هر دو-که معلمان برای دانش آموزان وضع می‌کنند- اندازه‌گیری می‌شود.

آموزش  همواره با مشکلاتی در زمینه‌ي محدودیت‌های آموزش و پژوهش روبه‌رو بوده است و تحقق اهداف ازپیش‌تعیین‌شده تا حد زیادی بستگی مستقیم به میزان موفقیت دانش آموزان دارد. دانش آموزان، بنابه دلایلی، از امکانات آموزشی و پژوهشی به‌طور یک‌سان برخوردار نیستند؛ به‌طوری‌که در بيش‌تر مدارس، همه‌ساله دانش آموزانی وجود دارند که به‌دلیل عدم موفقیت در تحصیل، با مشکلاتی روبه‌رو هستند

مسئله اصلي در آموزش امروز دسترسي به اطلاعات فروان است.

به امید پیشرفت آموزشی در تمامی زمینه ها

تهیه و تایید کننده : خانم بذرگر – آموزگار چهارم یک


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 12.9/20