چگونه مغز خود را پرورش دهیم

شاید این تصور پیش بیاید که بیشتر عواملی که موجب از دست رفتن تمرکز می شوند ، عواملی بیرونی (تلویزیون ،تلفن و …) هستند، ولی براساس پژوهش های انجام شده توسط گلوریا مارک، حدوداً در 44 درصد موارد ، این خود ما هستیم که موجب از دست رفتن تمرکزمان می شویم .

ذهن انسان حداکثرتا 2 ساعت می تواند بر هرکاری تمرکز داشته باشد ( البته بعد از این مدت برای بازیابی نیروی خود به 20 تا 30 دقیقه استراحت نیاز دارد ).

هیچ کس  نمی تواند با جادو تمرکز خود را افزایش دهد ، افزایش تمرکز به تمرین های زیادی احتیاج دارد و نیازمند ذهن آگاهی است . نکته ها و روشهایی وجود دارند که می توان برای افزایش تمرکزخود ، از آنها بهره بگیرید .

تربیت ذهن برای بهبود تمرکز است با این حال، ذهن تمایل دارد در برابر تلاش های شما در برابر آزادی خود مقاومت کند . با چند تکنیک ساده می توانید ذهن خود را منظم کنید و در نتیجه تمرکز خود را افزایش دهید.

قبل از انجام این تمرین ها, ابتدا محیط آرام به دور از صدا و تنشی را انتخاب کنید .

می توانید چهارزانو روی زمین بنشینید یا روی صندلی بنشینید و تکیه کنید .

چند نفس عمیق بکشید و سپس بدن خود را آرام کنید،  توجه خود را به ( دم و بازدم )معطوف کنید. برای شروع تمرین می توانید این تمرینات را به مدت 10 دقیقه انجام دهید و بعد از چند هفته تمرین ها را طولانی تر کنید.

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟

بهترین تمرینات خانگی برای افزایش قدرت تمرکز و دقت

تمرین شماره 1:

یک کتاب یا مجله را بردارید و تعداد کلمات در یک پاراگراف را بشمارید. دوباره آن ها را بشمارید تا مطمئن شوید که درست شمارش کرده اید. می توانید با یک پاراگراف شروع کنید و همانطور که به آن عادت می کنید, به شمردن کلمات در دو پاراگراف ادامه دهید. سپس به شمردن کلمات روی کل صفحه ادامه دهید. دقت کنید که بدون اشاره کردن انگشت به هر کلمه, ذهن را به صورت ذهنی و تنها با چشم خود انجام دهید. این، یکی از ساده ترین تمرین های مغز برای بهبود تمرکز است.

افزایش تمرکز با شمارش اعداد

تمرین شماره 2:

ورزش دیگری برای افزایش تمرکز در ذهن ،شمارش از صد تا به یک است. زمانی که شمارش را انجام می دهید , سعی کنید از صد به یک معکوس حساب کنید.

تمرین شماره 3:

روش دیگر جهت افزایش تمرکز،شمارش اعداد پنج تا پنج ازصد یا رقمهای بیشتر به یک معکوس می باشد  .

افزایش تمرکز با تداعی کلمه یا صوت

تمرین شماره4:

 یک کلمه الهام بخش یا یک صدای ساده را انتخاب کنید و در

ذهن خود به آن فکر کنید و آن را برای چند دقیقه در ذهن تان تکرار کنید. زمانی که ذهنتان شروع به تمرکز بر روی آن کرد, به مدت 10 دقیقه بدون وقفه حرکت کنید.

تمرین های تمرکزی:

تمرین شماره 5:

 سعی کنید حداقل سه دقیقه افکار خود را سرکوب کنید. این کار خیلی سخت به نظر می رسد، اما با تمرین منظم می توانید این کار را انجام دهید .  با یک دقیقه شروع کنید و به تدریج زمان را افزایش دهید. سعی کنید بدون در نظر گرفتن فکر در ذهن خود، برای چند دقیقه خالی بمانید. این یکی از سخت ترین تمرین ها برای تمرکز است. یعنی دور کردن افکارمزاحم از ذهن خود برای افزایش تمرکزبیشتر .

تمرین شماره 6:

این تمرین با تمرکز بر صداها در ارتباط است. در زندگی روزمره ما صداهای مختلفی می شنویم. سعی کنید بر روی یک صدای خاص تمرکز کنید. سپس به صداهای زیاد دیگری مانند صدای پرنده ها تمرکز کنید. دوباره به صدای دیگری گوش دهید، مانند صدای ترافیک. ادامه دهید تا بین صداها بعد از تمرکز بر روی یک صدا برای یک دقیقه تغییر دهید.

این تمرین همچنین می تواند با تمرکز بر روی شخص یا چیزی که ایجاد صدا و تغییر جهت دادن بر روی دیگری ایجاد می کند، به صورت بصری انجام شود.

تمرین شماره7 :

نقاشی و رنگ کردن فعالیت های بسیار مفید و زیادی برای حفظ آرامش مغز و تحریک خلاقیت هستند. همچنین سطح تمرکز را بهبود می بخشد. رنگ کردن، قدرت تمرکز فرد را بهبود

 می بخشد و این کار ذهن را درگیر یک فعالیت واحد می کند.

کودکان و بزرگسالان از کارهای خلاقانه ای مانند طراحی، نقاشی و رنگ آمیزی بهره

می برند.

تمرین ذهنی تمرکز

تمرین شماره 8:

یک شی را در مقابل خود قرار دهید و شروع به تمرکز بر روی آن کنید. تا آنجا که می توانید به آن شی خیره نگاه کنید. زمانی که ذهن شما شروع به پرسه زدن می کند، افکاری را که باخود می آورد را بررسی کنید. هرچه زمان بیشتری بتوانید بر روی آن تمرکز کنید، تمرکز حواستان بیشتر افزایش خواهد یافت. این به نوبه خود، توانایی های تمرکز شما را افزایش می دهد. همچنین می توانید بر روی تنفس خود نیز تمرکز کنید.

تهیه کننده :نرجس جعفری- مشاور آموزشگاه

تأیید کننده : محمد دلپسند- مدیر آموزشگاه


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 12.3/20