دانستنی های در مورد ویروس کرونا

این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد.

علائم ویروس جدید چیست؟

در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است.

این ویروس چطور متوقف می‌شود؟

واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است.

باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت.در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.

اطلاعات نادرست و شایعات در مورد خطر ویروس کرونا در همه‌جا پخش شده است. در اینجا درستی چند مورد از آنها را بررسی می‌کنیم.

استفاده از ماسک فایده‌ای ندارد

حتماً دیده‌اید که افرادی شروع به استفاده از ماسک کرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که استفاده از ماسک تأثیر چندانی ندارد.

یکی از دلايل این است که ماسک‌ها معمولاً اطراف‌شان باز است و چشم‌ها را هم نمی‌پوشانند و برای مدت طولانی هم نمی‌توان آنها را روی صورت داشت. اگر هم قرار باشد که اثر محافظتی داشته باشند، ماسک‌های صورت را باید به طور مرتب عوض کرد (چون بر اثر عرق‌کردن مرطوب می‌شوند).

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید برای محافظت از خودتان مهم این است که:

وقتی عطسه و سرفه می‌کنید، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بگیریدفوری دستمال را در سطل زبالهٔ دربسته بیاندازیددست‌های خود را به طور مرتب با صابون و مواد بهداشتی بشوییداز افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند (حداقل یک متر) فاصله بگیرید.

خودتان را با این کارها اذیت نکنید:

خوردن سیر،غرغره کردن دهان‌شویه شستشوی بینی با محلول نمک ،مالیدن روغن کنجد اطراف بینی ‌.

سازمان بهداشت جهانی اضافه می‌کند که هیچ‌کدام از این کارها برای محافظت در برابر این ویروس جدید کارساز نیست.

افراد پیر و کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند تنگی‌نفس یا آسم، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت هستند بیش از دیگران در برابر این ویروس جدید آسیب‌پذیرند.

تمامی افراد باید از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان خودداری کنند و شستن دست‌ها با آب و صابون را به مدت ۲۰ ثانیه جدی بگیرند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند. اگر علائمی مانند سرماخوردگی در بدنتان به وجود آمد و با شک و تردید در خصوص ابتلا به ویروس کرونا مواجه بودید؛ حتما برای بررسی کامل وضعیت سلامت  خود به مراکز درمانی مراجعه کنید. هنگام حضور در اماکن عمومی بهتر است از ماسک استفاده کنید و  از دست دادن و بغل کردن دیگران خودداری کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف غذاهای خیابانی و روباز خودداری کنید.

تهیه و تأیید : مربی بهداشت سرکار خانم دادپور


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20